• Actueel
    • Signalen
    • Memo’s
    • Columns
    • Nieuws
    • CAO’s ed.
      • CAO-Flitsen
    • VVMC-agenda
  • De VVMC
    • Wie zijn wij?
      • Privacybeleid van de VVMC
    • Het Hoofdbestuur
    • Persvoorlichting
    • Afdelingen
    • Persoonlijke Belangenbehartigers (PB’ers)
    • Lid worden!
    • VVMC Ledenportaal
    • VVMC apps
    • Privacybeleid van de VVMC
    • Contact
  • Doelgroep
    • Arriva
    • Breng
    • Connexxion
    • Goederenvervoer
    • JOR
      • Wat is de JOR?
    • NS
    • Keolis
    • Trekhaak.Magazine
    • Veolia
  • Archief
    • CAO’s ed.
    • Trekhaak Magazine
  • Links
    • Veiligheidscommissie
    • VVMC Amsterdam
    • VVMC Arriva
  • Lid worden!

Wendbaarheid en flexibiliteit

Gepost op 16 mei 2020 van webmasterfred Geplaatst in Actueel, Signaal

Tilburg, 16 mei 2020 

Beste leden,

De overheid heeft afgelopen week het OV-protocol gepresenteerd. Dit protocol moet ervoor zorgen dat personeel en reizigers een veilige reis kunnen maken. In samenwerking met een aantal partijen, waaronder vervoersbonden, zijn afspraken tot stand gekomen die hiervoor moeten zorgen. Naast afspraken over beschermingsmiddelen en handhaving, is er ook een belangrijke afspraak gemaakt dat vervoerders afstemmen met werknemers, medezeggen-schap en vakbonden over werkinstructies en aanpassingen. Per type medewerker moet de vervoerder een werkinstructie schrijven, over hoe zij hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren binnen het 1,5 meterregime en de hierbij aanvullende regels. Met NS heeft de VVMC hierover het eerste gesprek al gevoerd. Bij de regionale vervoerders die vallen onder de Multimodaal CAO heeft de VVMC aangegeven z.s.m. met dit overleg te willen beginnen. Op 1 juni a.s. wil men weer de volledige dienstregeling rijden, dus de tijd dringt!

Het spreekt voor zich dat we graag betrokken willen worden bij het opstellen van de werk-instructies. Het zijn immers onze leden waar het hier over gaat. Het is voor jullie belangrijk om precies te weten hoe je werk er straks uit ziet, maar ook welke beschermingsmiddelen je gaat gebruiken en hoe je ze gaat gebruiken. En bovenal geldt natuurlijk dat je je werk veilig doet of anders niet. Verder is het natuurlijk belangrijk hoe de bezetting er vanaf 1 juni a.s. op de trein uitziet. De VVMC staat, net als de OR, op het standpunt dat je bij een volledige dienstregeling van 1 juni a.s. ook weer met een volledige bezetting moet rijden. Het eerste gesprek hierover met NS is al geweest en NS heeft aangegeven dat dit niet te realiseren is, vanwege het ziekteverzuim en de mensen op BA. Wel is het streven om z.s.m. tot een volledig bezetting te komen. De VVMC heeft NS gewezen op het verleden en wat er met de Hc op de VIRM is gebeurd. Dit is het rijdend personeel nog steeds een doorn in het oog en dat zijn ze zeker nog niet vergeten!

Afgelopen week kregen we het bericht dat NS financieel in zwaar weer verkeert en de overheid gaat vragen om een kapitaalinjectie. Het optreden van Roger van Boxtel bij het programma Op1 heeft ons op een aantal punten onaangenaam verrast. Bijvoorbeeld de uitspraak dat van het personeel maximale wendbaarheid en flexibiliteit gevraagd gaat worden, is bij veel mensen niet goed gevallen. Want is het personeel dat niet al jaren? De historisch goede resultaten van voor de coronacrisis, waar Van Boxtel in het programma ook aan refereert, zijn juist tot stand gekomen door de wendbaarheid en flexibiliteit van het personeel. En bij het begin van de crisis, waarbij het personeel uiteraard besefte dat de treinen moesten blijven rijden voor mensen die werkzaam zijn in andere vitale beroepen, is er nog een schepje bovenop gedaan. Geen probleem, want het personeel voelt de verantwoordelijkheid. Maar ga niet zeggen dat het personeel wendbaar en flexibel moet worden, want dat zijn ze al heel lang. Aanstaande woensdag hebben we een gesprek met Bert Groenewegen en Roger van Boxtel om de financiële situatie van NS te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Wim Eilert | Vakbondsbestuurde r VVMC

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Arbeidsvoorwaarden ARBO Corona Hoofdconducteur Machinist Rijdend Personeel Service Stations Sociale veiligheid Tickets & Service V&S
« Openbaarvervoersbonden eisen veilige werkplek voor OV personeel
Ongeval bij Hooghalen »

Contact

Telefoon: 013 5802768
Email: secretariaat@vvmc.nl

Bezoekadres:
(i.v.m. corona gesloten)
Stadhuisplein 344 A
5038 TH Tilburg

Openingstijden secretariaat (telefonisch):
Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 09:30 uur tot 16:30 uur.
Woensdag van 09.30 tot 13.30 uur

Persvoorlichting: 085 4855493
Agressietelefoon: 06 45218100

CAO NS en MMV 2020

CAO update 15/01/2021:
Ook de 8e onderhandelingsronde heeft nog niet tot een resultaat geleidt. Het was geen slechte dag.  Donderdag 21 januari 2021 om 10.00 uur gaan de onderhandelingen weer verder. Volg alles op onze CAO pagina.

VVMC-agenda

VVMC Twitter

Mijn tweets
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Website vertalen

VVMC Archief

VVMC Facebook

friv
© Webmasterfred