Tilburg, 7 december 2019
Er is zoveel mis binnen Qbuzz trein dat het treinpersoneel er moedeloos van wordt. Vertrouwen dat problemen eindelijk eens opgelost worden is er niet meer en het personeel raakt meer en meer gedemotiveerd. Onze leden geven aan dat er te weinig treinkennis en onvoldoende organisatie aanwezig is bij het management en de bijsturing. Er wordt teveel gekeken naar tijdelijke en goedkope oplossingen i.p.v. naar goede, veilige en structurele oplossingen. Roosters worden met regelmaat pas 3 à 4 dagen van tevoren bekend gemaakt, terwijl de cao-afspraak aangeeft dat dit 7 dagen van tevoren moet zijn. Hieronder een overzicht van wat er nog meer mis is bij Qbuzz trein:
- Ontelbare kapotte schuiframen
- Kapotte airco’s
- Kapotte verwarmingen
- Kapotte schuiftreden
- Kapotte zonneschermen
- Kapotte diagnoseschermen
- Kapotte omroepsystemen
- Kapotte reizigersverlichting
- Kapotte motoren
- Veel te krappe keertijden
- Te weinig tijd voor veiligheidscontroles
- Veel zwartrijders
- Onveilige situaties bij stewards
- Verblijfsruimten personeel in slechte staat
- Onvoldoende stewards om werk goed te kunnen doen
- Geen goed systeem voor registratie incidenten
- Huisregels worden niet nageleefd in de trein
- Onvoldoende aandacht voor werkzaamheden en facilitering stewards
- Grote en veel vertragingen
- Door grote vertragingen bijna geen pauze
- Ontevredenheid over begeleiding machinisten
- Medezeggenschap wordt door Qbuzz niet betrokken of er wordt niet geluisterd
- Stewards voelen zich ondergewaardeerd
- Hoog ziekteverzuim
- Opleiding stewards is ver onder de maat
- Informatie voor en naar de stewards niet geregeld
En dan te bedenken dat bovenstaande lijst niet eens compleet is! Onze conclusie is dat er heel veel mis is bij Qbuzz en dat er sprake is van een onacceptabele situatie, die snel moet worden opgelost. Zo ga je niet met je mensen om! Uiteraard hebben wij alle misstanden naar de directie van Qbuzz gestuurd en wij verwachten dat Qbuzz ons snel uitnodigt voor een gesprek, waarin duidelijk wordt hoe ze de zaken gaan oplossen. En aangezien deze problemen al langer spelen zal ons geduld niet heel groot zijn! Wij willen dat onze leden goed uitgerust, goed ondersteunt en op een veilige manier hun werk kunnen doen! Wij houden jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC