Al jaren heeft de VVMC het onderwerp zware beroepen op de agenda van de cao-onderhandelingen staan, omdat het merendeel van onze leden in die categorie valt. De overige vakbonden bij NS vertegenwoordigen voornamelijk een groep medewerkers die niet valt onder de categorie zware beroepen. Bij de laatste cao-onderhandelingen waren wij nota bene de enige vakbond die het thema zware beroepen op de agenda had staan.

Momenteel is het werkgevers wettelijk toegestaan om alle medewerkers die drie jaar eerder dan hun pensioengerechtigde leeftijd willen stoppen met werken, een boetevrije financiële tegemoetkoming te geven. Deze Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) kan tot eind 2025 worden aangevraagd en is, zoals gezegd, voor iedereen beschikbaar. Dus ook het kantoorpersoneel heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van deze regeling.

Dit is voor een bedrijf als NS een behoorlijk kostbare regeling, omdat niet naar een wat kleinere groep medewerkers gekeken moet worden naar wie er eerder zou willen stoppen met werken, maar naar alle ruim 19.000 medewerkers van NS. Zo schrapt NS 500 kantoorbanen en dat gaat via natuurlijk verloop. Iedereen met een kantoorbaan, die NS verlaat voor eind 2025, heeft het recht om gebruik te maken van de huidige RVU-regeling. Bij de huidige regeling wordt geen rekening gehouden met het werkverleden bij NS.
Ondanks dat over het bedrag van de RVU-uitkering geen boete betaald hoeft te worden, is door NS besloten om maar een keer het maximum van een jaarbedrag mee te geven, ongeacht het aantal jaren (van een tot drie jaar) dat je eerder stopt met werken. Er is natuurlijk door NS gekeken naar hoeveel medewerkers van de ruim 19.000 medewerkers hier gebruik van zouden kunnen maken. Volgens de regeling zou er voor elk jaar dat je eerder stopt met werken, met een maximum van drie jaar, elke maand een bedrag van € 2.182,- bruto (bedrag 2024) vrijgesteld zijn van een boete.

Met de nieuwe cao-afspraak is met zekerheid te stellen dat het aantal medewerkers dat straks gebruik kan maken van de RVU-regeling behoorlijk kleiner zal zijn dan met de huidige regeling. Tijdens de afgelopen cao-onderhandelingen wilden de overige vakbonden aanvankelijk geen uitsluiting van beroepen. NS was er echter duidelijk over dat het kantoorpersoneel niet zou vallen onder een regeling zware beroepen.

We weten inmiddels dat niet iedereen gebruik zal gaan maken van de nieuwe regeling, maar ook dat niet alle medewerkers drie jaar eerder kunnen stoppen met werken, omdat dit mede afhankelijk is van hun werkverleden bij NS. Daardoor zijn de financiële consequenties voor NS stukken kleiner. Er moeten afspraken worden gemaakt over hoe NS ervoor zorgt dat de medewerker die gebruik wil maken van de regeling er geen financieel nadeel van heeft of er nu wel of geen belastingvoordeel is (wel of geen boete). Als we er met NS niet uitkomen dan zal de VVMC zeker niet schuwen om druk uit te oefenen op NS door middel van acties.

In het kort nog even de huidige RVU-regeling:

Geen extra belasting voor uw werkgever
Mogelijk komt u in aanmerking voor een Regeling voor vervroegde uittreding (RVU). Uw werkgever betaalt tot 31 december 2025 geen belasting over uw RVU-uitkeringen als u maximaal 3 jaar voor uw AOW stopt met werken. Dit geldt tot een bedrag van € 2.182,- bruto per maand (bedrag 2024). Uw werkgever is daardoor mogelijk eerder bereid om u eerder te laten stoppen met werken en u de laatste 3 jaar voor uw AOW te betalen. Eerder betaalde uw werkgever nog 52% belasting over dit bedrag.

Wat betekent de huidige versoepeling van de RVU-regeling voor oudere werknemers?
Als oudere werknemer kunt u mogelijk makkelijker eerder stoppen met werken. Uw werkgever betaalt tot eind 2025 minder belasting over de uitkering die uw werkgever u betaalt tot uw AOW. U kunt eerder stoppen met werken als u afspraken heeft met uw werkgever hierover.

We vinden het belangrijk om nog even terug te kijken naar hoe de huidige RVU-regeling tot stand is gekomen. In 2019 zijn we gevraagd om mee te doen met een landelijke pensioenstaking, om daarmee politiek Den Haag te bewegen verschillende afspraken op de centrale tafel te maken tussen werkgevers, de politiek en de vakcentrales.

De afspraken die men wilde maken waren:

  • Bevries de AOW-leeftijd en schrap de boete op eerder stoppen met werken, zodat mensen met zwaar werk gezond hun pensioen kunnen halen.
  • Indexatie voor elke generatie: een pensioen dat meestijgt met de prijzen.
  • Een pensioen voor iedereen, ook voor zelfstandigen en mensen met een onzeker contract.

Het ging bij de vakcentrales niet om een afspraak over zware beroepen, maar dat mensen met een zwaar beroep hun pensioen kunnen halen en sloten zeker niet uit dat ook anderen dan mensen met een zwaar beroep gebruik zouden kunnen maken van een regeling.

Voorafgaand aan de pensioenstaking in 2019 maakte Schiphol bezwaar tegen de aangekondigde acties. Schiphol wilde met name de afvoer van reizigers gegarandeerd hebben. Als deze garantie niet zou worden afgegeven dan zou Schiphol dit via de rechter proberen af te dwingen. We kwamen er als partijen niet uit en Schiphol daagde ons voor de rechter. Om te voorkomen dat de gehele actie verboden dreigde te worden door de rechter, wilden enkele vakcentrales alsnog de afspraak maken dat de treinen op het traject Hoofddorp – Amsterdam gedurende de acties zouden blijven rijden. We hebben meteen aangegeven dat als die afspraak op voorhand zou worden gemaakt, we ons zouden terugtrekken. Uiteindelijk hebben ook de vakcentrales ingezien dat dit geen optie was en de rechter hierover maar een besluit moest nemen. Uiteindelijk heeft de rechter – hoe verrassend – beslist dat de treinen op het traject Hoofddorp – Amsterdam gedurende de acties moesten blijven rijden.

De uitkomst van de landelijke gesprekken zijn vervolgens voorgelegd aan de leden van de verschillende vakcentrales. Jullie leden hebben massaal tegengestemd en waren zeer teleurgesteld in de uitkomsten van de gesprekken. Ook de leden van FNV Spoor waren tegen, maar landelijk stemden de vakcentrales voor de gemaakte afspraken.

Nu worden er wederom acties gevoerd. De VVMC heeft gevraagd welke rol wij als partij dan hebben in het geheel. Welnu, we mogen niet aanschuiven bij de gesprekken, om te horen wat er nu precies besproken en beslist wordt. Ook kunnen we geen invloed uitoefenen of aangeven wat wij ervan vinden. We mogen in een achterkamer plaatsnemen en pas later vernemen wat er gezegd is. We hebben verder geen stem in het geheel en het besluit ligt bij de overige vakcentrales en niet ook bij de VVMC. Net als met de pensioenacties dus.
Wij richten ons geheel op de recente cao-afspraak met NS over het onderwerp zware beroepen en niet op een RVU-regeling die geldt voor iedereen, dus ook voor mensen zonder een zwaar beroep.