• Actueel
    • Signalen
    • Memo’s
    • Columns
    • Nieuws
    • CAO’s ed.
      • CAO-Flitsen
    • VVMC-agenda
  • De VVMC
    • Wie zijn wij?
      • Privacybeleid van de VVMC
    • Het Hoofdbestuur
    • Persvoorlichting
    • Afdelingen
    • Persoonlijke Belangenbehartigers (PB’ers)
    • Lid worden!
    • VVMC Ledenportaal
    • VVMC apps
    • Privacybeleid van de VVMC
    • Contact
  • Doelgroep
    • Arriva
    • Breng
    • Connexxion
    • Goederenvervoer
    • JOR
      • Wat is de JOR?
    • NS
    • Keolis
    • Trekhaak.Magazine
    • Veolia
  • Archief
    • CAO’s ed.
    • Trekhaak Magazine
  • Links
    • Veiligheidscommissie
    • VVMC Amsterdam
    • VVMC Arriva
  • Lid worden!

Intelligente start-up raakt sociale veiligheid OV

Gepost op 21 april 2020 van webmasterfred Geplaatst in Actueel, Arriva, Breng, Connexxion, Keolis, Nieuws, NS, Qbuzz

Nederland maakt zo heel langzamerhand plannen om weer gecontroleerd op te starten. Dat is op zich natuurlijk een goed teken. Het lijkt erop dat Nederland het coronavirus een beetje onder controle begint te krijgen. Daarnaast wordt er steeds mee gesproken over de 1,5 meter economie.

Dit alles heeft ook grote gevolgen voor het openbaar vervoer.
Van het weekend heeft de NS al bekend gemaakt dat er na 29 april weer intercity’s gaan rijden. Het doel daarvan is om de mensen die echt naar hun werk moeten, meer ruimte te kunnen geven in de trein, om zo volle treinen te voorkomen.
Daarmee zie je dat het openbaar vervoer weer op gang begint te komen.

Maar daar ligt ook een grote zorg bij ons. Wat wordt er gedaan om de veiligheid van de medewerkers in het OV te garanderen? Hoe kan de HC, de chauffeur, machinist, toezichthouders en andere OV medewerkers veilig hun werk doen? Het virus is niet weg en je wilt veilig en gezond blijven, ook voor je omgeving. Jullie moeten immers ook gezond blijven om het OV te laten draaien. Velen van jullie willen duidelijkheid op de volgende vragen:

  • Hoe kan de 1,5 meter gewaarborgd worden in de trein, bus en metro etc.?
  • Hoe kan de chauffeur, conducteur of andere OV-medewerker voldoende beschermd worden tijdens de uitvoering van zijn functie?
  • Op welke wijze wordt voorkomen dat haltes of perrons te vol worden?
  • Wie bepaalt vervolgens wie er wel of niet bus, trein of metro in kunnen wanneer deze overvol raken?
  • Hoe zit het met de persoonlijke beschermingsmiddelen indien nodig?
  • Hoe wordt controle van vervoerbewijzen geregeld?
  • Hoe kunnen we het zwartrijden voorkomen en handhaving hierop op een veilige manier laten plaatsvinden?
  • Hoe verbeteren we de veiligheid op de OV-knooppunten?
  • Hoe voorkomen we agressie, geweld en vernielingen?
Alle vakbonden hebben gezamenlijk bij OV-NL, daar waar alle OV werkgevers (NS, EBS, Connexxion, Arriva, Qbuzz, Keolis etc) in vertegenwoordigd zijn, aangegeven dat wij daarin mee willen denken en samen willen werken. Jullie doen immers het werk en jullie moeten dat veilig kunnen doen. Daarom willen de vakbonden daarbij betrokken zijn.

OV-NL  weigert onze uitgestrekte hand en verschuilt zich achter het feit dat bonden nooit gesprekspartners zijn geweest. Dat kan allemaal waar zijn, maar om je nu te verschuilen achter een formaliteit en niet over de inhoud willen praten, vinden wij in deze onbegrijpelijk! Het gaat om jullie gezondheid en veiligheid en die van de reizigers. Deze gezondheid en veiligheid en die van de reizigers  weigeren wij  alleen aan vervoerders over te laten, want jullie doen het werk, jullie lopen als het niet goed geregeld wordt de risico’s en jullie ervaren de problemen.

Daarom hebben de  bonden gezamenlijk een brief gestuurd naar de minister van Justitie, dhr. Grapperhaus en naar de staatssecretaris mw. Van Veldhoven die gaat over het OV. Dat hebben we gedaan omdat ook het Rijk een rol heeft. Wij vinden dat met betrekking het OV de kabinetsmaatregelen onvoldoende zijn. Hoe kan gegarandeerd worden dat een chauffeur met een te volle bus, of een hoofdconducteur met een te volle trein snel assistentie van Politie krijgt? De sociale onveiligheid en het zwartrijden zijn immers de afgelopen weken toegenomen. Het is jullie werk om reizigers veilig en wel naar hun bestemming te brengen en dat doen jullie graag. Maar tuig wat misbruik maakt van de situatie moet van de bus of van de trein geweerd worden, want zorgmedewerkers en uit de andere cruciale sectoren moeten ook veilig en gezond naar en van het werk gebracht kunnen worden. En dit weren van tuig en dagjesmensen kan en mag niet jullie verantwoordelijkheid zijn. Jullie zijn niet aangenomen om politieagent te spelen.

De gezamenlijke OV vakbonden in het Streekvervoer en Spoor zijn dan ook duidelijk. Het kabinet en OV-bedrijven moeten nu het besluit nemen dat vanaf vandaag het OV enkel toegankelijk wordt voor de medewerkers in de cruciale beroepen. Als de OV bedrijven willen dat iedereen met een vervoerbewijs moet kunnen reizen, dan moeten ze ook kunnen garanderen dat de 1,5 meter in acht genomen wordt.

De sector OV wil graag klaar zijn om weer een op te starten, maar dat moet wel veilig en gezond kunnen.

In de bijlagen vinden jullie de brief aan de minister en een brief van de VWOV (dat zijn de werkgevers in het streekvervoer), waarin zij zeggen geen gesprekspartner te zijn voor Sociale Veiligheid.

Wij willen veilig OV voor medewerkers en reizigers en wij brengen graag die reizigers die werkzaam zijn in vitale beroepen naar hun werk. Maar ook wij willen wel veilig en gezond weer thuis komen!

Hou vol!

Hanane Chikhi​​​  –​  Bestuurder Streekvervoer
Evert Jan van de Mheen​  –  ​Bestuurder NS
Henri Janssen​​​  –​  Bestuurder FNV Spoor
Wim Eilert. ​​​–​  Bestuurder VVMC
Rob de Groot. ​​​–​  Bestuurder VVMC

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Arbeidsomstandigheden Conducteur Corona Gezond naar de Pensioenstreep Hoofdconducteur Machinist Rijdend Personeel Sociale veiligheid VVMC
« Zo bereid het OV zich voor op de anderhalvemetersamenleving
Het OV en de 1,5 meter economie. Prima, maar wel veilig voor medewerkers en reizigers. »

Contact

Telefoon: 013 5802768
Email: secretariaat@vvmc.nl

Bezoekadres:
(i.v.m. corona gesloten)
Stadhuisplein 344 A
5038 TH Tilburg

Openingstijden secretariaat (telefonisch):
Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 09:30 uur tot 16:30 uur.
Woensdag van 09.30 tot 13.30 uur

Persvoorlichting: 085 4855493
Agressietelefoon: 06 45218100

CAO NS en MMV 2020

CAO update 15/01/2021:
Ook de 8e onderhandelingsronde heeft nog niet tot een resultaat geleidt. Het was geen slechte dag.  Donderdag 21 januari 2021 om 10.00 uur gaan de onderhandelingen weer verder. Volg alles op onze CAO pagina.

VVMC-agenda

VVMC Twitter

Mijn tweets
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Website vertalen

VVMC Archief

VVMC Facebook

friv
© Webmasterfred