• Actueel
    • Signalen
    • Memo’s
    • Columns
    • Nieuws
    • CAO’s ed.
      • CAO-Flitsen
    • VVMC-agenda
  • De VVMC
    • Wie zijn wij?
      • Privacybeleid van de VVMC
    • Het Hoofdbestuur
    • Persvoorlichting
    • Afdelingen
    • Persoonlijke Belangenbehartigers (PB’ers)
    • Lid worden!
    • VVMC Ledenportaal
    • VVMC apps
    • Privacybeleid van de VVMC
    • Contact
  • Doelgroep
    • Arriva
    • Breng
    • Connexxion
    • Goederenvervoer
    • JOR
      • Wat is de JOR?
    • NS
    • Keolis
    • Trekhaak.Magazine
    • Veolia
  • Archief
    • CAO’s ed.
    • Trekhaak Magazine
  • Links
    • Veiligheidscommissie
    • VVMC Amsterdam
    • VVMC Arriva
  • Lid worden!

Het OV en de 1,5 meter economie. Prima, maar wel veilig voor medewerkers en reizigers.

Gepost op 24 april 2020 van webmasterfred Geplaatst in Actueel, Arriva, Breng, Connexxion, Keolis, Nieuws, NS, Qbuzz

Zoals jullie ongetwijfeld gelezen en gehoord hebben, worden er in Nederland toch weer wat activiteiten opgestart. Bovendien zwelt de discussie aan om nog meer beperkingen op korte termijn los te laten. Dat is mooi, want dat betekent dat we de coronacrisis stukje bij beetje onder controle lijken te krijgen. Het  brengt ook wel de nodige uitdagingen met zich mee en net zoals tot nu toe zal het ook aanpassingen en offers van het bedrijfsleven en burgers vragen. Ook het OV moet zich gaan richten op de 1,5 meter economie.

Inmiddels is duidelijk dat er bij de vervoerders nagedacht wordt hoe dit ingevuld moet gaan worden. Wij vragen ons echter wel af of er goed wordt nagedacht over de gevolgen voor de medewerkers?

Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de ervaring en deskundigheid van onze leden wordt ingebracht bij het nadenken over het opvangen van meer reizigers als de corona-maatregelen straks zullen worden versoepeld.  

Zowel met betrekking tot Gezondheid als op het gebied van Sociale Veiligheid zal de sector met elkaar tot goede, veilige, uitvoerbare en handhaafbare oplossingen moeten komen die door de gehele ov-sector worden gedragen.

Omdat wij als Spoor – en Streekvervoervakbonden  niet overtuigd zijn van een goede inbreng door werknemers, hebben we bij de vervoerders en de overheid een groot aantal  voorwaarden en criteria neergelegd waar rekening mee moet worden gehouden.

Wij vinden dat:

  • Bonden centraal en decentraal betrokken dienen te worden bij opstellen van maatregelen.
  • Zowel op overheidsniveau, sectorniveau n bedrijfsniveau.
    Het kabinet moet zorgen voor een beperking/maximering van het aantal reizigers per vervoersmiddel, zolang de 1.5 meter maatregel van kracht is.
  • Het is aan het kabinet om te bepalen welke criteria gehanteerd worden om de reizigersstroom toe te laten nemen, waarbij de 1.5 meter afstand tussen reizigers inclusief OV medewerkers in acht wordt genomen.
  • Er sprake moet  zijn van crowd control door de vervoerders. Regulering en dosering reizigersstromen op stations en busstations, zodat gedrang op perrons en bij haltes en een te groot reizigersaanbod in het materieel voorkomen wordt.
  • Dit moet dwingend/dringend  i.p.v. vrijblijvend, zoals nu waarin OV bedrijven en kabinet verantwoordelijkheid bij burger neer blijven leggen.  Handhavers moeten daarop kunnen handhaven en de reizigers moeten vooraf weten waar zij aan toe zijn.
  • Er bij een te volle bus of trein niet wordt gereden.
  • Dit  door kabinet en OV bedrijven  herhaaldelijk duidelijk gemaakt moet worden.
  • Er persoonlijke beschermingsmiddelen moeten zijn voor OV medewerkers die belast zijn met de handhaving van de noodverordening, voor situaties waarin men binnen de 1.5 meter moet treden.
  • Materieel  duidelijk ingericht moet zijn, zodat reizigers zich volgens de 1.5 meter maatregel kunnen gedragen.
  • Ondersteuning bij calamiteiten en incidenten door politie  prioriteit 1 moet blijven hebben. Hier moeten goede afspraken over komen, zodat duidelijk is waar de OV medewerkers op kunnen rekenen.
  • Materieel  een beschermde werkplek voor OV medewerker moet bevatten. Welke goedgekeurd zijn door deskundigen. Zowel met betrekking tot gezondheid als verkeersveiligheid.
  • Voorzieningen  ieder moment aan de gezondheidseisen en verkeersveiligheidseisen moeten voldoen.
  • Onderhoud van bovenstaande  per voorziening in protocol vastgelegd dient te worden.
  • Bij niet invulling geven aan de afspraken van het nog overeen te komen protocol, het betreffende materieel uit de operatie wordt gehaald, totdat deze weer voldoet.
  • Het meenemen van fietsen in de trein in het weekend verboden moet worden.
  • Er extra inspanning geleverd moeten worden om zwartrijders en overlastgevers nu uit het OV te weren.

De OV medewerkers willen graag mensen die noodzakelijkerwijs van het OV gebruik moeten maken veilig en gezond naar hun bestemming brengen. Het liefst worden het snel meer reizigers, maar alleen als de OV medewerkers ook gezond en veilig weer thuis kunnen komen, want “We werken veilig of we werken niet”.

We gaan het volgen, we zitten er bovenop.

Hou vol!

Henri Janssen ​​​–​ Bestuurder FNV Spoor
Roos Rahimi​​​ –​ Bestuurder FNV Spoor  
Evert Jan van de Mheen​ –​ Bestuurder CNV Vakmensen Spoor
Hanane Chikhi ​​​–​ Bestuurder CNV Vakmensen Streekvervoer            
Brigitta Paas​​​ –​ Bestuurder FNV Streekvervoer
Marco Bouma​​​ – ​Bestuurder FNV Streekvervoer
Wim Eilert​​​ –​ Bestuurder VVMC
Rob de Groot ​​​–​ Bestuurder VVMC

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Arbeidsomstandigheden ARBO Arriva Conducteur Connexxion Corona Hoofdconducteur Keolis Machinist NS Qbuzz Rijdend Personeel Sociale veiligheid VVMC
« Intelligente start-up raakt sociale veiligheid OV
Column Wim Eilert: Mondkapjes »

Contact

Telefoon: 013 5802768
Email: secretariaat@vvmc.nl

Bezoekadres:
(i.v.m. corona gesloten)
Stadhuisplein 344 A
5038 TH Tilburg

Openingstijden secretariaat (telefonisch):
Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 09:30 uur tot 16:30 uur.
Woensdag van 09.30 tot 13.30 uur

Persvoorlichting: 085 4855493
Agressietelefoon: 06 45218100

CAO NS en MMV 2020

CAO update 15/01/2021:
Ook de 8e onderhandelingsronde heeft nog niet tot een resultaat geleidt. Het was geen slechte dag.  Donderdag 21 januari 2021 om 10.00 uur gaan de onderhandelingen weer verder. Volg alles op onze CAO pagina.

VVMC-agenda

VVMC Twitter

Mijn tweets
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Website vertalen

VVMC Archief

VVMC Facebook

friv
© Webmasterfred