Op de Facebookpagina van Eerstelijnsmedewerkers NS Reizigers las ik een verhaal van een hc die twijfelde over het alleen meenemen van een trein. Een stampvolle trein. De bijsturing, die was gebeld door de hc, vond het raar maar bedankte de hc dat ze de trein alleen had meegenomen. Ik kan mij de twijfel van deze hc goed voorstellen. Je wilt niemand op het perron laten staan en aan de andere kant heb je ook met de veiligheid te maken. En dat laatste is belangrijk. Uiteraard wordt er met een bakkennorm gewerkt. Afhankelijk van de treinlengte en eventuele gevaarzetting wordt er met één of meerdere hc’s op de trein gewerkt.
Vanuit onze achterban begrijp ik dat het regelmatig voorkomt dat een hc gevraagd wordt om de trein alleen mee te nemen. Als hc mag je dit doen maar daar speelt de veiligheid wel een belangrijke rol in. Men mag ervan uitgaan dat je op basis van je vakkundigheid de juiste beslissing neemt. Ik moest hierbij denken aan situaties met externe beveiligers, nog niet zo lang geleden. NS huurde door bezettingsproblematiek externe beveiligers in als ondersteuning voor de hc op de trein. We kregen, zeker in het begin, veel meldingen/klachten van hc’s binnen over deze externe beveiligers. Er waren beveiligers bij waarvan de hc’s het niet veilig vonden om daarmee samen te werken. Wij hadden wekelijks overleg met de directie over de externe inhuur en dus ook over de klachten die wij van de hc’s binnen kregen. Wij hebben toen de afspraak met de directie gemaakt dat er geluisterd wordt naar de hc en dat zijn/haar besluit gerespecteerd wordt. M.a.w. als de hc besloot om de externe beveiliger niet mee te nemen en als gevolg daarvan de trein niet te rijden, dan werd dat gerespecteerd.
Uiteraard kun je later in een gesprek bespreken of er eventueel nog andere opties waren maar in eerste instantie wordt de professionele mening van de hc gevolgd; en dat heeft prima gewerkt. De hc voelt zich gesteund in zijn of haar keuze. Heeft het geleid tot stilstand van honderden treinen? Nee, natuurlijk niet. Helaas horen we ook nog steeds dat rijdend personeel onder druk wordt gezet om treinen wel te rijden waarvan ze dat uit het oogpunt van veiligheid eigenlijk niet verantwoord vinden. Laat je niet onder druk zetten. De hc kan ter plekke beoordelen of iets veilig kan of niet. Dat kan niet vanuit een kantoor. Mocht je toch onder druk worden gezet, laat ons dat dan weten.
Ons motto blijft altijd: We werken veilig of we werken niet.
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder