Vorige week pakte de media groot uit met het bericht dat NS 500 banen gaat schrappen na een miljoenenverlies. De banen die geschrapt gaan worden, bevinden zich op het hoofdkantoor van NS. Naast deze bezuinigingsoperatie op het hoofdkantoor gaat men ook bezuinigen op het opknappen van treinen. NS spreekt hier over een versobering. Wat dat precies inhoudt weet ik niet. En of roostergebonden personeel last krijgt van de bezuinigingen weet ik ook niet. Ik ga ervan uit dat de medezeggenschap hier ook nieuwsgierig naar is en daar al vragen over heeft gesteld.

Even terug naar het schrappen van banen. Nog niet zo lang geleden besloot NS om in te grijpen bij T&S, PLP en CW. Ook hier was sprake van het schrappen van banen. En dat heeft ook daadwerkelijk plaatsgevonden. En nu schrappen ze banen op het hoofdkantoor. Is toch hetzelfde? Nou, niet helemaal. Op het hoofdkantoor gebeurt dat via natuurlijk verloop. Bij T&S, PLP en CW verloor een grote groep medewerkers echt hun baan en werden zij prompt naar huis gestuurd. Dat is dus echt wel een groot verschil.

Begrijp me goed, ik misgun niemand iets, maar ik vraag mij wel af waarom je in het ene geval mensen naar huis stuurt (boventalligheid) en in het andere geval rustig hun pensioendatum laat bereiken (natuurlijk verloop) en dan hun baan niet meer opvult. Dit is m.i. toch echt meten met twee maten.

Zoals jullie wellicht hebben opgemerkt, hebben we 27 juli jl. onze eerste podcast online gezet. Onderwerp was zware beroepen en ik kan zeggen dat deze podcast goed beluisterd wordt. We krijgen er veel positieve reacties op en dat is natuurlijk hartstikke leuk. De volgende podcast staat alweer klaar en komt aanstaande zaterdag online. Deze gaat over agressie tegen het spoorpersoneel. Opnieuw een belangrijk onderwerp, wat veel mensen bezighoudt. De podcast is te beluisteren via Spotify, Apple-Podcast en Soundcloud.

Veel luisterplezier!

Wim Eilert | Vakbondsbestuurder