• Actueel
    • Signalen
    • Memo’s
    • Columns
    • Nieuws
    • CAO’s ed.
      • CAO-Flitsen
    • VVMC-agenda
  • De VVMC
    • Wie zijn wij?
      • Privacybeleid van de VVMC
    • Het Hoofdbestuur
    • Persvoorlichting
    • Afdelingen
    • Persoonlijke Belangenbehartigers (PB’ers)
    • Lid worden!
    • VVMC Ledenportaal
    • VVMC apps
    • Privacybeleid van de VVMC
    • Contact
  • Doelgroep
    • Arriva
    • Breng
    • Connexxion
    • Goederenvervoer
    • JOR
      • Wat is de JOR?
    • NS
    • Keolis
    • Trekhaak.Magazine
    • Veolia
  • Archief
    • CAO’s ed.
    • Trekhaak Magazine
  • Links
    • Veiligheidscommissie
    • VVMC Amsterdam
    • VVMC Arriva
  • Lid worden!

Column Wim Eilert: Mondkapjes

Gepost op 30 april 2020 van Rene Geplaatst in Actueel, Column, Nieuws, NS

Gisteren heeft NS de dienstregeling uitgebreid met 1 intercity per uur. Toen wij een paar weken geleden van dit voornemen op de hoogte werden gesteld, hebben wij meteen gewaarschuwd voor een aanzuigend effect. Als er meer geboden wordt, maken mensen daar ook gebruik van. Omdat ik graag de dingen zelf wil zien, ben ik gisteren naar Utrecht Centraal gereden om te kijken hoeveel mensen gebruikmaken van de trein. En ik moet zeggen dat er toch een duidelijk verschil is met een paar weken geleden. Toen ik er een paar weken geleden, samen met mijn collega Rob was, kon je er een kanon afschieten. Gisteren liep er behoorlijk wat volk. Waarbij onmiddellijk een ding opviel en dat is dat veel jeugd absoluut schijt heeft aan de 1,5 meter-regel. Ook volwassenen houden zich er niet altijd aan. Ik zag een aantal mensen in de trein veel te dicht bij elkaar zitten en bij het in- en uitstappen, houdt men er ook onvoldoende rekening mee. Ik sprak gisterenmiddag een aantal hc’s (uiteraard op veilige afstand) die ook aangaven dat reizigers bij bijvoorbeeld het uit- en overstappen de 1,5 meter-regel niet in acht nemen. Nu is de 1,5 meter-regel in de trein sowieso een lastige. Ook daarmee is gisteren een proef gestart door NS. Verbodsbordjes op de stoelen en tussen de stoelen schermen van folie. Tevens geeft NS al weken aan uitsluitend te rijden voor mensen in vitale beroepen. Maar de praktijk leert dat er van alles in de trein zit, waaronder, met regelmaat, zwartrijders en overlastgevers (tuig) die hun kans schoon zien omdat er niet meer in de trein gecontroleerd wordt. Ik denk dat, zolang je de stoelen niet uit de trein haalt en zo het aantal zitplaatsen beperkt, de 1,5 meter-regel in de trein niet uitvoerbaar is. En ten aanzien van het alleen reizen voor vitale beroepen denk ik dat zolang de overheid vasthoudt aan de eigen verantwoordelijkheid voor de burger, we ook allerlei andere mensen in de trein hebben. Vanuit de VVMC hebben we aangegeven dat we in ieder niet willen dat de hc de scheidsrechter is, die bepaalt wie wel of niet in de trein mag. Zoals jullie weten beraadt de overheid zich op dit moment over het vraagstuk welke reizigers wanneer mogen reizen. Ook over de noodzakelijke handhaving moeten nog beslissingen genomen worden. Daarbij staat wat ons betreft vanzelfsprekend jullie gezondheid en veiligheid voorop. Toch denk ik dat we op korte termijn ook te maken gaan krijgen met mondkapjes voor personeel en reizigers. Nieuwsgierig hoe ze dat doen, met de huidige schaarste hiervan. En daarmee doen we hetzelfde als onze buurlanden, waar mondkapjes in het OV al verplicht zijn. Die hadden al eerder gezien dat de 1,5 meter-regel in de trein heel lastig is. Daar wordt dit probleem opgelost door het dragen van mondkapjes verplicht te stellen. Zoals ik hierboven al aangaf, zie je een toename van het aantal reizigers. Bij iedere versoepeling van de coronamaatregelen door het kabinet zal dat het geval zijn. En dus denk ik dat het niet lang meer zal duren voordat ook in ons land het dragen van mondkapjes in het OV verplicht wordt. In de volgende conference call met NS zullen we dit verder bespreken. Uitgangspunt voor ons blijft: je werkt veilig of je werkt niet!

Met vriendelijke groet,

Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC

Delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
Corona Je werkt veilig of je werkt niet! Mondkapjes VVMC Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC
« Het OV en de 1,5 meter economie. Prima, maar wel veilig voor medewerkers en reizigers.
De VVMC wil een betere verdeling van diensten »

Contact

Telefoon: 013 5802768
Email: secretariaat@vvmc.nl

Bezoekadres:
(i.v.m. corona gesloten)
Stadhuisplein 344 A
5038 TH Tilburg

Openingstijden secretariaat (telefonisch):
Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 09:30 uur tot 16:30 uur.
Woensdag van 09.30 tot 13.30 uur

Persvoorlichting: 085 4855493
Agressietelefoon: 06 45218100

CAO NS en MMV 2020

CAO update 15/01/2021:
Ook de 8e onderhandelingsronde heeft nog niet tot een resultaat geleidt. Het was geen slechte dag.  Donderdag 21 januari 2021 om 10.00 uur gaan de onderhandelingen weer verder. Volg alles op onze CAO pagina.

VVMC-agenda

VVMC Twitter

Mijn tweets
Privacy en cookies: Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik hiervan.
Voor meer informatie, onder andere over cookiebeheer, bekijk je: Cookiebeleid

Website vertalen

VVMC Archief

VVMC Facebook

friv
© Webmasterfred