Signalen
Mes in de rug bij servicemedewerkers NS
Arbeidsomstandig- heden en CAO
Mes in de rug bij servicemedewerkers NS
Tilburg, 9 december 2020
Medewerkers, werkzaam op de Wal, die een enorme bijdrage hebben geleverd aan het hoogste klantoordeel ooit, krijgen nu een mes in de rug van hun werkgever. NS heeft besloten om een groot deel van de servicewinkels/loketten te sluiten en het aantal servicemedewerkers op de overige bemenste stations drastisch te verminderen. Medewerkers zijn ontzettend boos en voelen zich verraden. Niet alleen door hun eigen manager, maar zeker ook door de directie van Service & Operatie en door de Raad van Bestuur van NS. Wat toch afschuwelijk om zo vlak voor Kerst deze boodschap te krijgen.
De servicemedewerkers hebben zich de afgelopen jaren ingezet om de ‘bewierookte’ visie van NS, de klant op 1, 2, en 3 te zetten. Nu de cijfers hebben aangetoond dat de klant dat waardeert, komt NS met een plan dat volgens de medewerkers totaal niet past bij die visie. Zij weten immers als geen ander wat de klant van hen verwacht en dat zijn zeker niet de kille cijfers van de commerciële afdeling van NS. Wij weten dat juist zij alles zoveel mogelijk willen digitaliseren. De gehele service aan de klant, de reisinformatie en de service op het station moet dus digitaal en uiteindelijk ook de service op de trein, omdat dat de wens van de klant zou zijn.
Wat we nu zien is een omgekeerde beweging. De medewerkers die buiten het eerste aanspreekpunt van de klant zijn, worden wegbezuinigd, terwijl er bij de ‘binnendienst’ functies bijkomen. De omgekeerde wereld! Nog even en dan heeft het schip meer stuurlui aan boord dan roeiers.
Wij zullen in de komende weken in gesprek gaan met onze leden, want we zullen dit niet zomaar over onze kant laten gaan. Laat je de komende weken dan ook horen!
Wim Eilert | Vakbondsbestuurder VVMC
Rob de Groot | Vakbondsbestuurder VVMC