Signalen

De invoering van ATO/ERTMS, op gesprek bij Arriva:

Wet- en regelgeving

De invoering van ATO/ERTMS, op gesprek bij Arriva:

In de media wordt vaak gesproken over zelfrijdende treinen. Toch blijft het altijd
oppervlakkig. Om die reden hebben wij de vervoerders een brief gestuurd. In deze brief hebben wij onze zorgen geuit voor het vak van service- en controlepersoneel en dat van de machinist in relatie tot ATO (Automatic Train Operation). Wij willen daarover graag in gesprek met de vervoerders. Het eerste gesprek heeft inmiddels plaatsgevonden met Dhr. Hettinga van Arriva.
Wij hebben gevraagd wat de visie van Arriva op ATO is. Dhr. Hettinga ziet ATO als een vooruitgang van het beroep en maakt de vergelijking met de luchtvaart dat ook al deels geautomatiseerd is. Overigens is de piloot daarbij nog altijd in de cockpit aanwezig. In de zomer van 2021 wil Arriva gaan testen met ATO GOA 2. Daarbij kan de trein automatisch rijden, maar niet zonder machinist.

Uiteraard hebben wij de vraag gesteld wat er met het personeel gaat gebeuren wanneer ATO ingevoerd zal worden. De reactie was dat de verwachting van Arriva is dat het werk juist zal toenemen. Het personeel op de trein zal niet verdwijnen. Het gaat over baanvakken met overwegen etc. Anders dan bij een zelfrijdende metro in een tunnelbuis. Dhr. Hettinga benadrukt dat er geen ontslagen hoeven te vallen voor de invoering van ATO en ERTMS. Wel zal er personeel omgeschoold of bijgeschoold worden om met ATO te kunnen werken.

Als JOR VVMC hebben wij aangegeven dat de communicatie over de invoering van ERTMS en over de ATO-testen beter kan. Hettinga gaf aan het hier volkomen eens mee te zijn en daarom ook met ons in gesprek wilde in plaats van te antwoorden met een brief. Arriva gaat een routekaart opstellen voor de ATO-testen, zodat er precies te zien is wanneer en wat er gaat gebeuren.
Daarbij hebben wij de toezegging gekregen om hierbij aan te sluiten!

Het plan is om voor 2030 ERTMS in te voeren op de noordelijke nevenlijnen. Arriva heeft ATO-testen uitgevoerd onder ATB-NG. Over hoe relevant deze testen zijn, reageerde Hettinga dat de resultaten ook gebruikt kunnen worden voor ERTMS. ATO gaat de komende jaren onder ATB-NG nog niet ingevoerd worden. Op de vraag wanneer ATO op ERTMS ingevoerd gaat worden, kon geen antwoord worden gegeven. Dat is momenteel niet bekend.

Arriva staat er open voor om met betere communicatie te komen richting het personeel over de invoering van ERTMS en ATO. Een mogelijkheid daarvoor is bijvoorbeeld het organiseren van een minicongres voor wie daarbij aanwezig wil zijn. De JOR VVMC zal daar uiteraard bij aanwezig zijn.

Tot nu toe zijn wij tevreden over de opstelling van Arriva naar ons toe. Wij zullen ons blijven inzetten om relevante informatie te vergaren en de vervoerders te laten communiceren richting de medewerkers. Inmiddels hebben wij ook een uitnodiging op onze brief ontvangen van de directie van NS. Zodra dat gesprek heeft plaatsgevonden, zullen wij hier uiteraard ook over schrijven.

 

Het kader van de JOR VVMC / jor@vvmc.nl

Ben je nog geen lid van de JOR VVMC? Meld je snel aan! Als je in opleiding bent op een ROC of het STC betaal je zelfs geen contributie!

Meer binnen dit onderwerp

Signalen

Eerste sigaar uit eigen doos is een feit!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Oproep aan machinisten en stewards Arriva: Denk aan jezelf!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Werknemers Arriva zijn het zat!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Signalen

Webinars Pensioenregeling

Pensioen
Signalen

Koningsdag 2022

Sociale- en Spoorwegveiligheid
Signalen

CAO inloop zeer goed bezocht!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer