Nieuws

Jor Signaal: De invoering van ATO / ERTMS, op gesprek bij de Nederlandse Spoorwegen

Sociale- en Spoorwegveiligheid

 

De invoering van ATO / ERTMS, op gesprek bij de Nederlandse Spoorwegen:

Op 21 juni hadden we als JOR VVMC een gesprek met Anne Hettinga van Arriva over de invoering van ATO (Automatic Train Operation) en ERTMS. Er is inmiddels al een vervolggesprek met Arriva gepland. We hebben daarna een signaal hierover gepubliceerd en daarin stond dat er ook een gesprek met NS zou komen. Dit gesprek met NS heeft inmiddels plaatsgevonden. Op 2 september is een aantal afgevaardigden van de JOR VVMC het gesprek aangegaan met Koen Sueters (Directeur Service & Operatie), Richard Greve (Directeur HR Operatie) en Eelco van Asch (Directeur Operatie).

Net als bij Arriva hebben we onze zorgen geuit over het vak van de machinist in relatie tot ATO. Daarnaast hebben we ook gesproken over de wijze van communiceren vanuit NS, richting het personeel. Zowel Eelco als Koen gaven aan dat er absoluut geen geheime plannen bestaan over ATO bij NS. Veel informatie is op iNSite te vinden, door simpelweg te zoeken op ‘ATO’. Bij dezen willen we de geïnteresseerde lezer dan ook aanraden om daar eens te kijken.

We hebben aangegeven dat het goed is dat NS zoveel informatie met het personeel deelt, echter dat iNSite daar niet het beste platform voor is. Onder het rijdend personeel is het gebruik van de SharePoint omgeving zeer gering. In tegenstelling tot het kantoorpersoneel heeft het rijdend personeel niet standaard een computer tot hun beschikking. Het inloggen op iNSite wordt als omslachtig en lastig ervaren en door velen ook als zonde van de tijd.

Eelco vroeg ons hoe de informatievoorziening richting het personeel beter kan. Als JOR VVMC willen we onze leden meer informeren over wat er ons in de toekomst staat te wachten met betrekking tot ATO en ERTMS. We hebben NS gevraagd om ons meer mee te nemen in die ontwikkelingen. Richard gaf aan dat hij wel een kans ziet om via de JOR VVMC meer informatie bij de werkvloer te krijgen. Het idee daarbij is om ons in contact te brengen met de projectgroepen die daarover gaan. Zo worden er door NS regelmatig testen omtrent ATO/ERTMS gedaan. We hebben de afspraak gemaakt dat NS ons in contact gaat brengen met de relevante projectgroepen.

Op de vraag wanneer ATO actief zal zijn op het Nederlandse spoor, kon geen antwoord worden gegeven. Er zijn verwachtingen uitgesproken, maar er werd aangegeven dat het oprecht voor niemand bekend is. Zo stelde Koen dat een geheel zelfrijdende trein nog jaren zal duren en waarschijnlijk zelfs nooit volledig zonder personeel zal rijden. Eelco voegde daaraan toe dat er geen exact tijdspad bestaat. Het hangt van veel factoren af, waaronder natuurlijk het financiële plaatje.

Tot nu toe zijn we heel tevreden over de opstelling van NS naar ons toe. We zullen ons blijven inzetten om relevante informatie te vergaren en zullen zeker in de toekomst nog veel over dit onderwerp schrijven.

 

Het kader van de JOR VVMC / jor@vvmc.nl

Ben je nog geen lid van de JOR VVMC? Meld je snel aan! Als je in opleiding bent op een ROC of het STC betaal je zelfs geen contributie! Lid worden? Ga naar www.vvmc.nof scan de QR-code: 

Meer binnen dit onderwerp

Nieuws

Onderhandelingsresultaat Cao NS

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Nieuws

Vakbonden en NS bereiken een onderhandelingsresultaat

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Nieuws

Korte terugkoppeling CAO overleg NS te Amersfoort

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Nieuws

Start verkennend gesprek met NS

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Nieuws

Gesprek met NS wordt hervat

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Nieuws

PC Versie

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer