Columns

Praten met mensen die geen mandaat hebben heeft geen zin.

Arbeidsomstandig- heden en CAO

Na al twee keer de belofte te hebben gedaan om met een sterk verbeterd loonbod te komen moest ze opnieuw aangeven dat ze geen mandaat had.

Tilburg, 10 november 2022

 

Een dikke week geleden zat ik met verbijstering te kijken naar een interview met Anne Hettinga bij Een Vandaag. En ik denk dat ik niet de enige was. Na zijn uitspraken in dit programma kon ik alleen maar tot de conclusie komen dat deze beste man het contact met de werkvloer totaal is verloren. Als je namelijk durft te beweren dat de werksfeer bij Arriva goed is terwijl nog maar kort geleden machinisten in Groningen en Limburg bij de regionale zenders RTV Noord en L1 hun beklag deden over hun werkgever, dan klopt er toch iets niet? Als je durft te beweren dat Arriva goede arbeidsvoorwaarden heeft terwijl vakbonden hun leden gaan raadplegen omdat er een veel te mager eindbod ligt, dan klopt er toch iets niet? Hoe kun je dan bij Een Vandaag zeggen dat je een goede werkgever bent? Als diezelfde werkgever in het onderhandelingsproces voor een nieuwe CAO Multimodaal het mandaat intrekt om verder te praten over de loonparagraaf. Ik hoor het de voorzitter van de werkgeversdelegatie nog zeggen aan het begin van de (laatste) onderhandelingsdag in Zwolle: ”Ik ben hier met lood in de schoenen naar toe gereden”. Na al twee keer de belofte te hebben gedaan om met een sterk verbeterd loonbod te komen moest ze opnieuw aangeven dat ze geen mandaat had. Toen was het voor vakbonden wel klaar. Dan worden vakbonden en hun achterbannen eenvoudig weg niet serieus genomen. Praten met mensen die geen mandaat hebben heeft geen zin. De mooie praatjes van de werkgevers in het begin van het onderhandelingstraject dat we begin december klaar moesten zijn bleken niets waard te zijn. Ze gaven zelfs aan dat het onderhandelingsproces te snel ging. Te snel! Ze wilden notabene zelf tempo maken. Het hele proces is een dikke middelvinger naar de werknemers. Dagelijks lezen we berichten over afgesloten CAO's met forse loonsverhogingen. Arriva en Keolis komen in vergelijking met andere werkgevers met een fooi en verwachten daarbij meer wendbaarheid van de werknemers. Wendbaarheid is bij Arriva in de plaats gekomen voor flexibiliteit. Oude wijn in nieuwe zakken. In de media en in de Tweede Kamer voert dhr. Hettinga het hoogste woord. Rechtszaak na rechtszaak wordt aangespannen om meer toegang te krijgen op het hoofdrailnet. Dat loopt gigantisch in de papieren. Waarom steekt men dat geld niet in de loonparagraaf? Er zijn miljoenen uitgegeven aan Glimble, een nieuwe reisapp. Waarom dat geld niet gebruiken voor een goede terechte loonsverhoging? Tja, het zijn allemaal keuzes. Eén ding is wel duidelijk, tot nu toe kiezen de werkgevers niet voor hun medewerkers!

Meer binnen dit onderwerp

Columns

Motie van wantrouwen

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Huidige koers NS leidt tot ellende.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Waar zijn onze mensen??

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Collega vakbond FNV is al door de bocht.

Sociale- en Spoorwegveiligheid
Columns

Column Wim Eilert, V&S meer bevoegdheden, maar HC raakt BOA kwijt

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Column Wim Eilert, Servicemedewerkers kunnen rustig gaan slapen! Of niet?

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer