Columns

Column Wim Eilert Werkgeluk

Arbeidsomstandig- heden en CAO

Het hoofdkantoor van NS staat vlak naast het Centraal Station, het is toch bijzonder dat er op zo'n korte afstand zulke grote verschillen kunnen zijn

Tilburg, 5 januari 2023

 

Eind vorig jaar kregen we in het vakbondsoverleg bij NS een presentatie te zien over de pilot Werkgeluk. NS wil graag trotse en vitale medewerkers. Bij ziekte wordt uitgegaan van het belang van de medewerker. Men wil immers graag trotse en tevreden medewerkers. Niet gek gedacht als je kijkt naar de huidige onderbezetting, de irritatie en stress die dit voor medewerkers met zich mee brengt. Wie wil geen trotse medewerkers. Ieder bedrijf toch wel? Maar op Utrecht Centraal denkt het hogere management daar blijkbaar anders over. Nu moet ik niet direct iedereen over één kam scheren en even wat zorgvuldiger zijn. Eén regiomanager snapt er geen zak van. Deze regiomanager is van mening dat je alvast met zieke medewerkers aan de slag moet gaan voordat er een inzetbaarheidsadvies van de bedrijfsarts ligt. En met aan de slag gaan bedoel ik de medewerkers onder druk zetten en in een bepaalde richting duwen. Wordt je hier als zieke medewerker gelukkig van? Nee! Je wordt er alleen maar zieker en ongelukkiger van. Waarom doet deze regiomanager dat? Waarom niet eerst afwachten wat de bedrijfsarts zegt? Omdat deze regiomanager het rapport van Falke en Verbaan over het ziekteverzuim in regio Midden heeft gelezen. Ik hoor jullie nu denken: Falke en Verbaan was toch die club die op hun website had staan dat verzuim een keuze is? Ja, klopt. Ik zeg had want het schijnt er niet meer op te staan. Maar in het hierboven genoemde rapport komen ze toch weer terug op hun stokpaardje, sturen op gedragsverandering. En dat is waar deze regiomanager mee bezig is. Maar laten we daar heel duidelijk over zijn, ziek zijn is geen keuze maar dat overkomt je. Ziek zijn is al kloten genoeg en dan wil je zeker niet onder druk gezet worden. Of geconfronteerd worden met je verzuimverleden waarbij niet zelden bedrijfsongevallen worden meegenomen. Ondanks de afspraak op centraal niveau om dit niet meer te doen komen we het nog tegen, ook in Utrecht! Of te horen krijgen dat dankzij jouw verzuim anderen geen snipperverlof kunnen krijgen. Men probeert medewerkers notabene een schuldgevoel aan te praten. Dit alles is te idioot voor woorden en dus is mijn boodschap: Ophouden met die gekkigheid! Wat mij trouwens ook zeer verbaasde is de rol van de MSO. Hoe is het mogelijk dat een MSO dit toelaat. Of vindt zij het ook prima dat de medewerker onder druk wordt gezet alvorens deze een bedrijfsarts heeft gezien? Onderschrijft zij de werkwijze van Falke en Verbaan?

Het hoofdkantoor van NS staat vlak naast het Centraal Station, het is toch bijzonder dat er op zo'n korte afstand zulke grote verschillen kunnen zijn. Ik heb de NS directie een mail gestuurd over bovenstaande. Benieuwd naar het antwoord. Intussen heb ik begrepen dat de OR bij de directie heeft aangegeven om direct te stoppen met Falke en Verbaan en hun aanpak. Ik deel die mening. Tot slot, als je in een verzuimtraject dreigt terecht te komen en je merkt dat er druk wordt gelegd laat je dan ondersteunen door je vakbond.

Meer binnen dit onderwerp

Columns

Arriva wil niet meer praten!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Praten met mensen die geen mandaat hebben heeft geen zin.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Motie van wantrouwen

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Huidige koers NS leidt tot ellende.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Waar zijn onze mensen??

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Collega vakbond FNV is al door de bocht.

Sociale- en Spoorwegveiligheid
Bekijk meer