Columns

Column Wim Eilert, Servicemedewerkers kunnen rustig gaan slapen! Of niet?

Arbeidsomstandig- heden en CAO

Tilburg, 18 februari 2022

Servicemedewerkers kunnen rustig gaan slapen! Of niet?

 
Na het lezen van een doorgestuurd facebook bericht dacht ik in eerste instantie van wel. Waar ging dat fb bericht over? Ik zag een foto van een groep hele blije mensen. Onder deze mensen zag ik een paar bekende gezichten die werkzaam zijn bij S&S. Deze mensen waren blij omdat ze de opleiding werkgelukdeskundige hadden afgerond. Dit is een grap zeker, hoor ik jullie denken. Nee hoor, het bestaat echt. Het is een zogenaamde in-company opleiding compleet met certificaat. De bekende gezichten die ik zag waren van een tm en de mso. Dan zou je toch denken dat als management van S&S de opleiding tot werkgelukdeskundige succesvol gevolgd hebben de mensen op de werkvloer hier de vruchten van moeten plukken. Ze hebben vast geleerd hoe ze de servicemedewerkers gelukkiger kunnen maken in hun werk en ze niet meer als kleuters te behandelen. Dat zou je kunnen denken. Maar helaas. Er is blijkbaar nog een vervolgcursus nodig. Want geluk was ver te zoeken toen de servicemedewerkers op Amsterdam Centraal de afgelopen week geconfronteerd werden met nieuwe werkafspraken die de tm's graag even wilden vastleggen. Zonder enige betrokkenheid van de medezeggenschap wilden men de servicemedewerkers even idiote werkafspraken door de strot duwen. Hoe halen ze het in hun hoofd om zo met medewerkers om te gaan. Nog maar een paar maanden geleden zaten we met andere bonden in Utrecht met de directie in onderhandeling over S&S. Kan me nog goed herinneren hoe kaderleden van de bonden indringende gesprekken voerden met de directie over wat het hele proces met de werkvloer deed. De directie was geschokt en er werden afspraken gemaakt over betrokkenheid, waardering en respect. Als ik dan nu kijk naar de werkafspraken die de tm's S&S afgelopen week de medewerkers in de maag probeerden te splitsen, dan vraag ik mij af wat afspraken die we op centraal niveau nog waard zijn. Of is het zo dat ze daar op de standplaatsen schijt aan hebben? Wat wel bijzonder was is dat de regiomanager S&S op Amsterdam Centraal aangaf dat hij, naar aanleiding van het voorval, een gesprek met zijn tm's had gehad en tot de conclusie was gekomen dat de tm's te voorbarig waren geweest. Dus tm's beslissen daar wat er gebeurt? Wat doet zo'n duurbetaalde regiomanager daar dan nog? Weg met die functie. En dan ook nog aangeven dat het voorbarig was. Hij bedoeld hiermee dat de extra werkafspraken op een later tijdstip toch nog een keer terugkomen? Dacht het niet. We hebben er nu een stokje voor gestoken en dat zullen we dan weer doen! Het wordt tijd dat de MSO eens orde op zaken stelt binnen zijn team. Heb gelezen dat je, als je de opleiding werkgelukdeskundige goed afrond, naast een certificaat ook nog een speldje krijgt waarop staat dat je Werkgeluk-ambassadeur bent. Als je iemand ziet met zo'n speldje (tm en MSO), spreek hem aan en vraag wat ze voor jou betekenen als het om jouw werkgeluk gaat. En laat mij dat vooral ook even weten. Zit vast een goeie column in. Een ding is zeker, op de manier zoals het nu gaat maak je medewerkers zeker niet gelukkig.

Meer binnen dit onderwerp

Columns

Waar zijn onze mensen??

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Collega vakbond FNV is al door de bocht.

Sociale- en Spoorwegveiligheid
Columns

Column Wim Eilert, V&S meer bevoegdheden, maar HC raakt BOA kwijt

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Column Wim Eilert, Mooi weer spelen

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Column Wim Eilert, Prachtige week

Bijeenkomsten en acties
Columns

Column Wim Eilert, Einde BOA?

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer