Columns

Column Wim

Arbeidsomstandig- heden en CAO

De walmedewerkers worden keihard genaaid

Tilburg, 16 april 2021

Column Wim Eilert

De walmedewerkers worden keihard genaaid

 

Vorig jaar, tijdens de discussies over het Pact en de bezuinigingsdrift van NS, heb ik al eens aangegeven dat die bezuinigingen wat mij betreft vooral gezocht moeten worden in Utrecht. Ik heb toen gezegd dat er gerust een aantal etages van het hoofdkantoor af kunnen. Afdelingen die niet direct te maken hebben met het rijden van treinen kunnen wat mij betreft opgedoekt worden. De grote verzinfabriek van NS kost klauwen met geld en is de mensen die buiten met de poten in de modder staan alleen maar tot last. Weg met dat soort onzin! Dus als NS toch wil bezuinigen, kunnen ze beginnen in Utrecht, op het hoofdkantoor. En dat zou ook gebeuren, volgens de directie. Dan word je natuurlijk nieuwsgierig hoe dat er dan uitziet. Dezelfde bizarre plannen als met de Walorganisatie? Vorige week ontving ik via de e-mail de adviesaanvraag Corporate Functies C&O en Groep. Met grote nieuwsgierigheid en trillende handjes opende ik de adviesaanvraag en begon te lezen. Zou de directie gelijk hebben? Moeten de indirecte medewerkers net zo hard bloeden als de Walmedewerkers? Om nog even duidelijk te maken waarover het in dit geval precies gaat, zet ik even de betrokken onderdelen op een rijtje: Audit, Communicatie en Corporate Affairs, Finance, Integriteit en Compliance, Legal, Risk en Security. Al vrij snel werd mij duidelijk dat dat dus helemaal niet geval is. Op een groep van dik 800 medewerkers kom je mogelijk op enkele tientallen boventalligen. Als ik per onderdeel kijk naar de personele gevolgen dan lees ik het volgende: reductie realiseren door natuurlijk verloop, mens volgt werk (werk wordt herbelegd bij een andere afdeling), vacatures reeds niet ingevuld, huidige medewerkers zijn geschikt voor de gewijzigde functies. Een enkele keer kom ik het woord boventalligheid tegen. Maar dat staat in schril contrast met de afbreukplannen die NS voor de Walorganisatie heeft. Daar is geen sprake van het herbeleggen van werk op een andere afdeling. Daar zijn geen gewijzigde functies waar smw, plp'ers of cw'ers op voorhand geschikt voor zijn. Nee, bij de Walorganisatie wordt er snoeihard gesneden en verliezen medewerkers hun baan bij NS. Schandalig! Er is dus duidelijk een verschil van aanpak. NS gaat rücksichtslos snijden in functies die er mede voor hebben gezorgd dat NS in 2019 en 2020 fantastische historische cijfers haalden en laat de duurbetaalde functies op het hoofdkantoor ongemoeid. Zo laat NS zien waar hun prioriteiten liggen en die liggen dus duidelijk niet bij de reizigers. Van het riedeltje dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat is natuurlijk geen zak meer over. Dat is niet meer aan de orde, als de reiziger straks tegen een paal moet praten of zijn info van een app moet halen. Maar volgens NS is dat helemaal geen probleem, de bezuiniging moet immers gerealiseerd worden. En waar die gerealiseerd moet worden is wel duidelijk. De Wal medewerkers worden gewoon keihard genaaid!

Meer binnen dit onderwerp

Columns

Arriva wil niet meer praten!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Column Wim Eilert Werkgeluk

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Praten met mensen die geen mandaat hebben heeft geen zin.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Motie van wantrouwen

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Huidige koers NS leidt tot ellende.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Waar zijn onze mensen??

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer