Columns

Collega vakbond FNV is al door de bocht.

Sociale- en Spoorwegveiligheid

HC's hebben de enquête ingevuld en de conclusie was dat 50% de BOA wilde behouden

 

Afgelopen vrijdag las ik in het AD dat NS van mening is dat de hoofdconducteurs van NS in de toekomst niet langer BOA zullen zijn. Dat was geen wereldschokkend nieuws want dat weten we al een tijdje. Voor NS is het een kostenbesparende operatie. De plannen hieromtrent werden een paar jaar geleden in het PACT al duidelijk gemaakt. Inclusief de ideeën om nieuwe HC's onder een andere nieuwe CAO te laten vallen. Ideeën die leiden tot het begin van het einde van een mooie CAO. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Wat wel nieuw was is dat blijkbaar onze collega vakbond FNV ook al door bocht is. Middels een enquête, die door iedereen ingevuld kon worden, kwam het FNV tot een duidelijk signaal. Weg met de BOA! 700 NS medewerkers hadden de enquête ingevuld en 60% daarvan denkt dat gebruik maken van de BOA juist kan leiden tot meer agressie op het spoor. Even ter vergelijking, recentelijk heeft de OR NSR ook een enquête gehouden. Deze enquête is specifiek gehouden onder de HC`s. 1800 HC's hebben de enquête ingevuld en de conclusie was dat 50% de BOA wilde behouden en 50% er vanaf wil. HC's die er vanaf willen noemen de opleiding als reden. Heb het in een eerdere column al eens aangegeven dat ik dat snap. De opleiding in zijn huidige vorm brengt stress met zich mee en dat wordt op oudere leeftijd niet beter. Alhoewel ik 1,5 week geleden een 62-jarige HC in Nijmegen sprak die toch vond dat de BOA moest blijven. De angst voor uitkleding van de functie en het makkelijk vervangbaar maken van de functie is ook aanwezig. Geeft de HC straks nog wel het vertrekbevel? Kijk naar de plannen die NS heeft met TGV op de Schiphol sprinter. Het blijft wel aan me knagen dat NS, ondanks verzoeken van de VVMC en de OR, niets wil met de opleiding. Hier hadden echt wel kansen gelegen. Maar blijkbaar telt de kostenbesparing zwaarder. Nog even terugdenkend aan het PACT vraag je je af waar dit eindigt? De OR heeft advies uitgebracht en het ondernemersbesluit zal er één dezer dagen wel liggen. Het was wel opmerkelijk dat we van collega vakbond FNV een uitnodiging kregen om a.s. donderdag bij elkaar te komen om te praten over de sociale consequenties. Deze uitnodiging komt normaal gesproken van de NS directie. Onze collega vakbond denkt dat als er goede afspraken worden gemaakt het draagvlak onder de HC's voor het afschaffen van de BOA zal toenemen. Belangrijk hierbij zijn bijvoorbeeld afspraken over de ondersteuning van de hc op de trein door V&S. Er zullen veel V&S'ers bij moeten komen en dat zal (schat ik zo in) geen gemakkelijke opgave worden met de huidige arbeidsmarkt. Werkzoekenden maar ook mensen die nu al werken kunnen tegenwoordig weer kiezen. Er wordt aan alle kanten aan ze getrokken. NS voelt dat nu ook want ze hebben grote moeite om de vacatures te vullen. Niet iedereen wil onregelmatig werken. Dat gaat (schat ik zo in) tot problemen leiden. Ik heb het wel eens eerder aangegeven, ik ga er niet over of de HC's hun BOA houden of niet houden. De OR adviseert inhoudelijk en bonden gaan over eventuele sociale consequenties. Wat ik belangrijk vindt is dat je je stem laat horen. Het is een prachtig vak waarbij de reizigers de HC zien als aanspreekpunt en iemand die ze goed en veilig van A naar B brengt. Ik hoop dat dat zo blijft in de toekomst en dat de HC's plezier blijven houden in hun werk.

Meer binnen dit onderwerp

Columns

En nu?

Sociale- en Spoorwegveiligheid
Columns

COLUMN LEGE AUTOMATEN

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Column Wim Eilert Werkgeluk

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Arriva wil niet meer praten!

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Column Wim Eilert Werkgeluk

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Columns

Praten met mensen die geen mandaat hebben heeft geen zin.

Arbeidsomstandig- heden en CAO
Bekijk meer